måndag 17 oktober 2011

Helgen som varit

... har varit händelserik, avslappnande, rolig och glad.

Lördagen tillbringades på Yxtaholms Slott med oerhört snygga och roliga pinglor. Pias 50-årsfirande har vi nu lyckats dragit ut på nästan hela året. Hon fyllde på riktigt i vintras, hade århundradets kalas i somras och nu avverkades vår present.
Pia skickades in på spa-behandling och jag, Sara och Annelie fördrev tiden med att hälsa på Prinsens Araber och Ella, promenad på slottsområdet, fönstertittande och prat med klubbkamrater som av en händelse kom ridandes förbi när vi stod och väntade på ett föl som inte ville hälsa på tre nyfikna tanter.

När Pia väldoftande hade rullats ut ur handdukarna var det dax för afternoon tea. Mycket gott!
Det är lätt att bli sittandes länge i den vackra och avslappnande miljön, och det blev vi.

Mörkret hade börjat falla när vi åkte hem. Det är meningen att man ska bli pigg när man slappnar av och vilar men det blir man inte, man blir jättetrött.
Men på ett bra sätt.

Söndagen mötte mig med den här godmorgonhälsningen när jag klev upp.

Då blev till och med jag på mindre tråkigt morgonhumör.

Dagen ägnades åt bågskytte. Maken visade sina färdigheter så det enda som fattas nu är att han finslipar sin ridning lite. Sonen och morfar kom lägligt och ville ju också prova. Ungefär där slutade mitt tränande. Sonen blev heltänd och ägnade resten av eftermiddagen och halva kvällen åt pilbågen.

Det blev dax för den blivande beridna bågskyttehästen Gawin att bekanta sig lite närmare med pil och båge. Hittills har han varit med och tittat och lyssnat och undersökt och varit allmänt jättenyfiken och jag har stått bredvid honom och skjutit och det har ju varit föga upphetsande.
Nu fick han komma ner på gården där vi riggat. Sonen kom ut och assisterade, först stod han bredvid och skjöt som jag hade gjort och sen sköt jag ett par pilar från ryggen.

Det gick jättebra - när han väl kommit över den förskräckliga chocken av att det stod en ljusblå frigolitbit på gräsmattan. Och den äter helt säkert upp till och med såna coola rockidoler som Gawin Åsgård.
Det hela toppades med en härligt höstig uteritt i kvällsol. En kanonhelg helt enkelt.

Inga kommentarer: