tisdag 31 januari 2012

Släktforskningen fortsätter

Släktforskningen blir bara mer och mer spännande ju mer vi forskar. Självaste stamtavlan är klar sen ett tag tillbaka och därmed finns underlag för att väcka historier till liv. Nu kollar vi upp några gårdar släkten bebott.

En av gårdarna är Norrgården i Västeby, Rengsjö som nu är en del av Rengsjö Hembygdsby där Hembygdsföreningen huserar.
Mer om det och Västerbys gårdar finns att läsa HÄR




Bilderna har jag lånat från nätet. Den nedersta bilden är tagen av den legendariske fotografen Hilding Mickelsson och föreställer soldörren på Norrgårdens nattstuga.

Det här är på gammelfarmor Karins sida. På gammelfarfar Pers sida försöker vi fortfarande lösa mysteriet med den hemliga finska förfadern som gömdes i Höle. Jag har kommit i kontakt med en kille som hjälper mig att forska vidare i det. Jag befinner mig tyvärr över 40 mil för lång söderöver för att kunna göra mer i den frågan nu.

Helst vill jag uppfinna en tidsmaskin och resa tillbaka till tiden före 1850 och ta ett snack med vederbörande. Jag har skrivit om honom här på bloggen tidigare. Länk till det inlägget finns HÄR

Inga kommentarer: